Kde můžete vyřídit eObčanku a kolik vás bude stát?

Elektronický občanský průkaz, takzvaná eObčanka, je cestou, jak komunikovat se státní správou online. Už žádné obíhání úřadů nebo čekání v nekonečných frontách. Občanka se speciálním čipem umožní online přístup ke službám veřejné správy, zjednoduší vyřizování dokumentů a průkazů a poskytne uživatelům možnost vytvořit si kvalifikovaný elektronický podpis a certifikáty. Zní to lákavě, že ano? Kde tedy můžete eObčanku vyřídit a kolik vás to bude stát?

Elektronický občanský průkaz vyřídíte stejně jako ten klasický

Občanský průkaz s čipem je vlastně náhradou za klasickou občanku a od 1. 7. 2018 ho dostane každý, kdo si zažádá o vystavení nového průkazu totožnosti, nebo o výměnu toho stávajícího. Chcete-li tedy eObčanku získat, musíte vyrazit na obecní úřad obce s rozšířenou působností.

Pokud váš stávající průkaz totožnosti stále platí, nahlaste úředníkovi, že vám jde pouze o výměnu kvůli eObčance a v novém dokladu nebudou žádné změny. Zaplatíte poplatek 200 Kč a do 30 dnů bude nová eObčanka vaše.

Trochu jiná situace nastává tehdy, když vám končí platnost starého průkazu a na úřad jdete v řádném termínu –⁠ měsíc před tím, než vám stávající občanský průkaz propadne. V takovém případě za novou eObčanku nemusíte zaplatit ani korunu.

Může se stát samozřejmě také to, že občanský průkaz ztratíte, případně vám bude odcizen nebo nějakým způsobem poničen. Za poplatek ve výši 100 Kč si můžete vyřídit nový, který bude čipem automaticky vybaven.

Za rychlejší vydání eObčanky si připlatíte

Potřebujete novou eObčanku začít využívat co nejdříve? V pracovních dnech ji můžete získat již do 24 hodin, budete si pro ni však muset přijít na Ministerstvo vnitra. O expresní vydání nového občanského průkazu si můžete požádat buď přímo na ministerstvu, a nebo u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností.

Počítejte však s tím, že za rychlejší vydání si připlatíte. V případě, že si podáte žádost na úřadě, připravte se na správní poplatek 500 Kč, který budete muset zaplatit jak obecnímu úřadu, tak i ministerstvu. Pokud si podáte žádost přímo na ministerstu, zaplatíte celých 1000 Kč přímo tam.

Další variantou může být také vydání průkazu do 5 pracovních dnů, které funguje velmi podobně, s tím rozdílem, že vychází o polovinu levněji. Správní poplatek tedy činí jen 500 Kč. Pro eObčanky vyřízené ve zrychlené lhůtě navíc nemusíte jít na ministerstvo, ale můžete je vyzvednout na úřadu obce s rozšířenou působností.

Bez aktivace je eObčanka jen obyčejný průkaz totožnosti

Aby vám nová eObčanka fungovala a mohli jste s ní pracovat, je třeba ji aktivovat, nainstalovat si obslužnou aplikaci a pořídit si speciální čtečku čipových karet.

Aktivaci eObčanky můžete provést hned při jejím vydání, přímo na úřadě. Nezaplatíte za ni nic navíc. Při aktivaci si zvolíte dva číselné kódy, Identifikační osobní kód, který funguje podobně jako PIN u kreditní karty, a Deblokační osobní kód, který by se dal přirovnat k PUK kódu u mobilních telefonů. Obě hesla si dobře zapamatujte. V případě, že některé z nich zapomenete a nepodaří se vám přihlásit, budete si muset dojít na úřad, kde vám občanku vydali, a zaplatit za její odblokování 100 Kč.

Pokud se rozhodnete elektronický občanský průkaz při převzetí neaktivovat, můžete tak učinit později. Vždy však budete muset dorazit na úřad. Z domova bohužel aktivaci provést nelze.

Na závěr vás čeká investice do čtečky

Jakmile máte eObčanku aktivovanou, přichází na řadu poslední investice –⁠ čtečka čipových karet. Ty nejlevnější koupíte už za pár stokorun, cena dražších se může vyšplhat až do tisíců. Kolik budete muset investovat, záleží nejen na provedení, designu a značce vybrané čtečky, ale také na míře zabezpečení. Dražší čtečky mají většinou integrovanou klávesnici, která umožňuje zadat PIN přímo do eObčanky. Komunikace přihlašovacích údajů tak vlastně vůbec neprobíhá přes váš počítač. Tím se výrazně zvyšuje zabezpečení, protože klesá riziko, že je odposlechne nějaký škodlivý kód.

Jakmile máte čtečku pořízenou, stačí už jen nainstalovat obslužnou aplikaci eObčanka na váš počítač nebo mobilní telefon a je hotovo – můžete se pustit do on-line komunikace se státní správou.